torsdag 26 juli 2012

Vin och cykelresa del 2 - Frankrike - Alsace


Måndagen den 2 juli Alsace

Igår regnade det hela dagen men dert gjorde inget eftersom jag körde bil. Nu bor jag på en kommunal campingplats utanför Riquewihr med livs levande storkar som spatserar omkring bland husvagnar och tält. Riquerwihr är en mycket vacker ort. Lite väl turistanpassad kanske. Men mysig är den.
Min kompis


Tisdagen den 3 juli
Det har regnat hela natten och i stort sett hela dagen. Jag skippade därför cykelturen. Vad gör man då istället. Jo, provar vin. Första stoppet blev utanför Kaysersberg och Domaine Weinbach. Förra gången jag var där tillsammans med hustrun fick vi en provning av Catherine Faller. Nu var det Colette som lotsade mig igenom deras viner. Det är bara att konstatera, de gör toppenviner. Men de är också dyra. Det blev en Pinot Gris Sainte Chaterine 2009 och en Gewurtstraminer Cuvee Laurence 2009. Colette blev lite sur för att  jag bara köpte två flaskor.

Nästa stopp blev Bestheim i Bennwihr. Fortsatte med Pinot Gris och fick prova deras Grand Cruer Mackrain 2010 och Mambourg 2010. Bra viner. Överhuvud taget är Bestheim mycket prisvärda.

Georg Sparr. Jag fortsatte med deras Grund Cru Pino Gris. Två olika. Provande även deras Riesling Grand Cru. Mycket trevliga. Jag tror att Sparr har blivit rätt stor på Systembolaget.

Doppf och Irion. Tyckte inte att deras Pinot Gris riktigt kom upp i samma klass som de föregående.

På vägen hem (campingen), strax utanför, gick jag in hos odlaren P Huebler. Han "tvingade" mig och att tillsammans med ett franskt par prova i stort sett hela sortimentet. Köpte med mig en flaska Pinot Blanc. Fyra euro. Vi hade jättetrevligt.
 
I morgon hoppas jag på fint väder. Cykeln mår inte bra av att stå still.

Onsdagen den 4 juli
Regn som vanligt. Jag blir snart tokig om inte vädret ändrar sig. Cykeln klagar den är våt och står still. Tältet är litet och jag inte kan sitta upp. Böckerna är utlästa. Jag får väl hinna med en sista provning i Alsace idag. Helst önskar jag fint väder och cykel.

Bestämde mig för Colmar som är en mycket vacker och trevlig stad att strosa runt i. I min jakt på Alsce bästa Pinot gris stannade jag till i Wettolsheim hos vinproducenten Wunsch & Mann. Frun i huset presenterade deras viner och jag fastnade för Grand Cru Steingruber 2005 och en Grand Cru Hengst 2008. Framförallt 2005 är lämplig att smaka på i det närmaste varför inte tillsammans med lite anklever.
 
Lunch intogs i Colmar men därefter åkte jag till Ribeauville som också är en mycket målerisk stad med bebodda storkbon på taken.

Först ett besök hos Robert Faller. Han är inte släkt med Faller Weinbach. Hans viner var inget som tilltalade mig trots att det var fina Grand Cruviner.

Nästa besök var hos Louis Sipp. Ungefär samma som hos Faller en liten märklig bismak.
 
Sista besöket var på Cave de Ribeauville ett kooperativ som bildades redan 1895. Deras Cave är en stor modern anläggning med fina och stora provningsrum samt ett museum.
Naturligtvis fastnade jag för deras tre Gran Cruer, Gloeckelberg, Kirchberg och Altenberg. Bäst var Gloeckelberg.

Min lista över bästa Pinot Gris
1 Weinbach (överlägset bäst. Smakar det så kostar det)
2 Cave de Ribeauville
3 Wunsch & Mann
4 Bestheim (prisvärt ca 10 euro för en Grand Cru mot 30 euro hos Weinbach)
5 Georg Sparr
6 Doppf & Irion
7 Louis Sipp, Robert Faller, P Heubler

Nu är jag trött på Riesling och Pinot Gris. i morgon hämtar jag Åsa i Mulhouse och sedan bär det av mot Bourgonge. Då blir det Chardonnay och Pinot Noir.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar