fredag 24 februari 2012

Port, Sherry och öl

I tisdags var det dags igen för ett besök på Vinakademiet i Köpenhamn. Det var dags för starkvin. Vi gick igenom Portvin, Sherry och Madeira. Dessa viner har aldrig tilltalat mig, så när som den gång jag fick smaka en Port från år 1882 hos Kerstin och Jan. Det var grejor det. Bara tanken på att det var över hundra år sedan en vinbonde i Douro dalen odlat och förädlat druvan var hänförande.
I tisdags fick vi blindtesta Sherry i form av Fino och Oloroso samt Porto Cholheita och Tawny. Vi fick även ett prov på Madeira. (mums).

Vin är ett märkligt och dyrt intresse. Nu måste vi ju resa till Douero i Portugal för prova portviner och deras goda röda. Resan är beställd hos Håkan Nilsson och äger rum i september.

Vinlistan:
1. Fernando Castilla, Fino Sherry
2. Sacromonto, Oloroso Sherry 15 anos
3. Lustau, Amontillado Sherry Almacenista (Miquel Fontadez Florido)
4. Taylor, Tawny Port 20 year
5.  Kopke, Porto Colheita 1997 
6.  Niepoort, LBV Port 2005
7.  Quinta do Pego, Vintage Port 2006
8.  Leacock, Madeira Bual 10 års

Eftermiddagen ägnades år öl. Vi besökte Nörrebro Bryghus. Vatten, malt, jäst och hulmle krävs för att göra öl. Låter kanske lätt men att brygga öl är ett komplicerat hantverk. Över- och underjäst. Trappist och Lambic. Ja, stilarna är många. Fast jag gillar nog Gambrinus bäst.

Öl väcker en del minnen hos mig. Jag minns mitt sommarjobb på bryggeri Falken i Falkenberg. Kompisen Bengts far, Bertil, var bryggmästare där. Vi var ett led i processen öltillverkning. Vi fick lära oss att sortera vita och bruna flaskor (detta sker numera som väl är med automatik). Till slut avancerade jag till starkölstillverkningen. Det var inte bara ett bra sommarjobb, vi fick  förutom lön också vår dagliga ranson (tre om dagen om jag inte minns fel). Vi är många från min gamla hemstad som fått sin första kontakt med arbetslivet genom att sommarjobba på Falken. En nyttig skola.

Åter till Norrebro Bryghus http://noerrebrobryghus.dk som är ett mikrobryggeri som kombinerar öltillverkning, ölskola och egen restauration. De tillverkar allt från lager till mycket mörk porter. USA-inspirerat. Mycket spännande och ett besök rekommenderas verkligen.
Besöket avslutades med middag och passande öl. Att dricka mörk öl till dessert var speciellt. Det gick men …….!? Hur som helst gör gärna ett besök på Norrebro när ni besöker Köpenhamn.

På söndag blir det besök på Copenhagen cooking och tävlingen 10 Toprestauranter på Admiral Hotel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar