söndag 17 januari 2016

Resa i Australien och Nya Zeeland januari 2016

Resa i Australien och New Zeeland.

Den 11 januari var det dags för avresa från Helsingborg. Kastrup lugnt, vi var förväntansfulla men lite bekymrade för den långa resan, sittandes trångt men nu ska vi ju först till London.
Framme i London- Heathrow fick vi åka tåg mellan terminalerna, en lång resa och vi blev lite bekymrade över bagaget, skulle det hänga med på hela resan till Sydney. Så var det dags att boarda denna gigant till flygplan Airbus 380 med två våningar och plats för ca 600 passagerare. Vi fick platser vid sidan av ett lite äldre par som också de skulle till Australien. Resan till Dubai, där vi skulle gå av, tog 9 timmar och vi sysselsatte oss med mat, godis, film, bok och lite sömn.
I Dubai landade vi mitt i natten, vår tid, men här var det ljust och morgonen var i full gång, ut ur plan, genom säkerhetsvakten, passvisning och in igen för säkerhet och sen väntan att stiga på samma plan för vidare transport till Sydney. Nu väntade en resa på ca 13 timmar med nytt ressällskap en tjej på 22 från Luleå som haft strul med hela resan. Hennes kompis i sätet framför och hon skulle till Queenstown. Mellan matandet så sov vi, tittade på filmsnuttar och sov igen. Resan gick ändå bra och framme i Sydney hade vi tappat en hel dag, det var onsdag morgon och klockan var tjugo över sex. Bagaget hade hängt med och tåget till storstaden gick galant. Vårt boende ligger väldigt centralt på York Street några hundra meter från tågstationen.

Lika bra att inte vila nu. På med shorts och teeshirt o ut i vimlet. Promenaden går till en av många hamnar där bla den gamla statsdelen the Rocks ligger. Detta var landstigningsplatsen för Cook och för alla straffångar men också en gammal del för. En gammal del för aboriginerna. Här spreds pest och sjukdomar och det revs men har nu grävts ut. En del äldre byggnader finns kvar som inrymmer museum och ett stort antal pubar. Besynnerlig bebyggelse, som synes utan plan. Det finns äldre hus från 18-19 tal, rätt låga med utsmyckningar blandade med enorma skyskrapor i glas och betong.
Sydney är mycket vackert, kuperat, grönt och med sitt vatten och sina båtar överallt.  Det vimlar av människor av alla kulörer och utseenden, blandat är ordet.

Vi tar en båttur till Manly, en del av Sydney en bit ut med båt. Det är en längre trip än vi räknat med. Mängder av segelbåtar av olika typ som tävlar, små fina sandstränder, stora gröna öar eller halvöar, klippor och mycket fin bebyggelse. Vädret är utmärkt och när vi kommer fram hamnar vi vid en fin strand men utan badkläder. Vattnet är behagligt och barnen plaskar runt. Det märks att solen bränner och redan är den bara delen av armarna lätt röda.

Tillbaka i Sydney intar vi lunch, fish and chips och en god pilsner på, ett av alla tusentals ställen längs kajen. Vi är trötta nu men vi bestämmer oss för att gå runt fram till kl 18.00 innan vi får sova, vi måste ju komma i balans med tiden.

Vi vandrar runt i hamnområdet Darling, liknar på sitt sätt Akers brygge eller moderna hamnområden i London med blandad gammal och ny bebyggelse. Även här mängder av barer och restauranger – vackert, men ska vi äta ihjäl oss här i den rika delen av världen medan resten svälter -man kan undra.
Australiensaren är artig - alla hälsar, ler och verkar intresserade av varandra trots stadens storlek. Vi tar ett glas vin och vilar, snart tid att sova. Nu sover vi.

Andra dagen i Sydney

Kanonväder dags för strandlook och bad. Tunnelbana och buss står till buds ut till Bondi-beach. En otroligt härlig strand. Ett eldorado för surfare. Stora jämna vågor. Det kryllade av surfare i alla åldrar. Småbarn såväl som äldre män och kvinnor . En man kom fram och hälsade och undrade var vi var ifrån. Han var 74 och kom precis upp ur vågorna med sin bräda. Han surfade varje dag.  Värmen var bedövande, nära 40 och vattnet ja runt 30 tänk att det kan vara så varmt i Stilla havet. Det var helt underbart att bada men pass för vågorna.

På kvällen var det dags för besök på Operahuset. En helt fantastisk byggnad. Otroligt vacker från alla vinklar. Men det var mycket nära att vi hade fått besöka föreställningen  i blött tillstånd. Himmelen öppnade sig. Vi hade bokat biljetter till Trollflöjten och Mozart gjorde bra ifrån sig även på denna sidan av klotet. Dessutom fantastisk dekor med enkla medel.

Tredje dagen i Sydney
LarsPeter har blivit förkyld och är allmänt tradig men vi har 4 dager i Sydney och trots regn och lite kyligt väder går det inte att gnälla. Idag är det dags för ett besök på Sydneys fiskmarknad. Oj vilken fiskmarknad, räkor i alla storlekar, ostron i alla dess former, krabbor stora som halva hus, humrar som spatserar i sina akvarier, fiskar som vi aldrig sett förut, färska, nyfångade och fina. Japanerna, om de var turister eller inte men de var som tokiga -  de hade julafton bland seafooden.  Vi kunde naturligtvis inte heller låta bli att äta en lunch bestående av ostron, jätteräkor och gratinerade pilgrimsmusslor. Mums. Fiskmåsar och en rätt äcklig fågeltyp med lång svart näbb gjorde oss sällskap under måltiden.

Under vår promenad tillbaka köper vi glass och i kiosken arbetar två svenska ungdomar, en av dem är från Helsingborg.
Kvällens måltid intas i Waterfront i kvällsljus - Operan i fronten, vilken middagsutsikt. Ett besök på Sydneys äldsta pub sen god natt.

Fjärde och sista dagen i Sydney.

Vi kan inte åka från Australien utan att ha mött en kängru, ja gärna även en koala. Hur vi än kollade runt så går de inte runt på gatorna i Sydney så vad göra jo vi går på Zoo. För att få se lite ytteromgivningar tar vi den långa turen med bussen.

Åsa har sedan vi kom till Sydney undrat var alla husdjuren finns, en hund på fyra dagar. Vi åker denna morgon ca 30 minuter genom både villaområden och områden med hyreshus, inte mer än en hund, mysteriet kvarstår – har man inte husdjur i Australien?!
Zoo ligger vackert beläget på en kuperad halvö och vi har tur med både kängrus, wallabies, koaler och andra djur från jordens olika hörn.

Lördagen avslutas med ett fantastiskt inslag under den stora Sydney festivalen. I grönområdet The Domain ger Sydneys symfoniorkester en gratiskonsert. Det är pick-nick som gäller och under ett par timmar samlas mellan 15- 20000 människor. Konserten är magnifik, alla är andäktiga och det hela avslutas med ett mäktigt fyrverkeri, vilken avslutning på vår vistelse i Australien.