torsdag 8 mars 2012

Examen

Examen

Tisdagen den 6 mars var dagen då det skulle ske, examensdag, för 11 elever på Vinakademiets sommelierutbildning. I Köpenhamn.
Kl 09.15 inleddes dagen med ett omfattande skriftligt prov. Vi hade 90 minuter på oss. Provet var svårare än jag hade räknat med men det gick bra.
Därefter fick vi två vita och två röda viner. Ett var vinerna var defekt. Mycket svårt. Jag missade detta och lyckades dessutom dricka upp det felaktiga vinet.
Nästa test var bindtest av två spritsorter. Klarade Gin men misstog mig på Whiskey och Cognac. Svagt, men det är svårare än vad man tror.
Nu var det dags för blindprovning. Fyra olika viner. Viogner, Gewürstraminer, Pinot Noir och Cabernet Sauvignon. Övningen gick ovanligt bra. Detta har nämligen varit min akilleshäl.
Lunch och därefter muntligt prov. Första uppgiften var att sätta vin till en trerättersmeny. Därefter en beskrivning av ett område, ett fel och en druva.
Nu inleddes en väntan på resultatet. Spänningen steg och alla var mycket spända. Kl 16.30 kallades vi in till kursledningen. Var och en fick ta emot sitt resultat. Det hade gått mycket bra för mig och även för min svenska kurskamrat Åsa Mårtensson från Ystad Saltsjöbad. Vi förärades med diplom, nål, förkläde samt två flaskor Italienskt vin.


Kursen har varit mycket givande. Lärarna var mycket kompetenta. Språket har ibland varit knepigt. Mina kurskamrater var betydligt yngre och dessutom arbetar de inom branschen. Det är ju ett helt nytt område för min del. Jättekul och vi får se vad sänder härnäst. Vem vet. I vilket fall är jag numera utbildad sommelier och mycket glad.

Idag firar jag internationella kvinnodagen med ost och vinprovning för hustruns aktieklubb. Nya uppdrag mottages gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar