måndag 7 november 2022

September och oktober i Pezenas med omgivningar.

I måndags, den 31 oktober, kom vi hem igen till Helsingborg igen och som vanligt gjorde vi hemresan till en trevlig utflykt. Denna gång tog vi vägen via Beaujolais, Bourgogne, Champagne och Moseldalen. Vi återkommer längre fram med bla vinrecensioner från dessa dagar. Här hemma är det mulet, lite duggigt men inte särskilt kallt. Kollar vi Meteo France så är det fortfarande strålande sommar i södra Frankrike. Det är inte utan att det gör att vi tänker tillbaka på ett par härliga franska månader.

I mitten av september anlände vi till Pezenas då efter 11 härliga dagar på Mallorca. Rasmus och Gina for iväg hem till Norge och vi fick trevligt besök av våra vänner Johan och Helene. Vi tillbringade fyra intensiva dagar tillsammans. Vi startade med besök på Brescou och vinprovning, vi gjorde stan´, vi var på Claes och Lotties avskedsfest från Pezenas och dagen därpå var det dags för Ostronfrossa i Bouzigues. En helt fantastisk festlunch arrangerad av Rotary. Överskottet går till barncancervården i Frankrike. Våra gästers besök avslutades med besök i Carrières de Lumièrs ett konstcentrum i Les Baux de Provence. I år fick vi följa Venedig genom historien med inslag av bla Chagall. Som vanligt helt fantastiskt.

Åsa i Venedig 1

Åsa i Venedig 2
Ostronfrossa

Nu gick det några dagar tills det var dags för nästa besök, nämligen vår goda vän Ingrid. Under veckan hann vi med långa promenader på både strand och i berg. Vi tog härliga bad i Medelhavet, vi käkade ostron och vi var på en trevlig vinprovning i den lilla byn Ceps på gården Vieux Chai. Vi pratade till långt in på småtimmarna och njöt av de ljumma kvällarna.

De sista besökande för denna höst var våra ostronälskande grannar Lena och Lennart Jönsson. De var på väg hem till Helsingborg efter en månads vistelse i Spanien.

Jönssons kom precis lagom för att delta i Rivieraklubbens evenemang på Domaine de Brescou. Detta blev en festlig dag med mat och vinprovning för 250 personer. Sveriges ambassadör i Frankrike gästade evenemanget liksom vinmakaren Lars Torstensson. Vi hade anmält oss som serveringspersonal, en grannlaga uppgift denna dag.

250 personer på Brescou

Givetvis hann vi också umgås med våra vänner på plats. Som vi nämnde tidigare var det dags för Claes och Lottie att lämna Pezenas efter 22 trevliga år. De har flyttat sina bopålar till södra Spanien, från ett stort, underbart hus till en modern våning, säkert underbar även den. Vi njöt en härlig kväll på vår terrass. Vi har även hunnit med några besök hos slottsägarna Lena och Håkan. Denna gång hade vi förmånen att hjälpa till att fälla träd och hugga upp ved, härligt med några timmars rejält kroppsarbete.

Inte enbart Claes och Lottie har bytt sina bopålar. Ett annat par som vi känt sedan vi kom till södra Frankrike är Inger och Börje. De har bytt sitt hus i Alignan-des-Vents till en lägenhet i Beziers. Här var vi en kväll bjudna på middag och till denna serverades ett mycket gott rött vin från Crubyn Chénas i Beaujolais. Om det var för att fira eller bara att den kommit fram i flytten förtäljer inte riktigt historien, men på bordet placerades efter maten en Tokajer Aszu 6 Puttonyos, årsmodell 1972. Ett helt underbart vinminne, en 50-åring med härlig syra ojojoj, Tack Inger o Börje. (vi vet att ni har mer).

Tokajer 1972

Har man bott i Frankrike i flera år och är intresserad av vin, ja då har man varit på många vingårdar och lärt känna flera mycket bra vinmakare. Upplevelserna vill man ju gärna dela med sig av. Vi skriver gärna om våra, andra försöker sig på att sälja vin till Sverige och vissa anordnar trevliga resor med vinprovningar och mat. Våra vänner Annika och Erik har just startat upp sin försäljning av viner till Sverige. De har koncentrerat sig på biologiska gårdar i sitt eget närområde. De är bekanta med samtliga och har trevliga historier att berätta om alla ”sina” gårdar. Till vår glädje ville de gärna ha våra åsikter om vinerna och det upplägg de tänkt sig. Detta blev en trevlig kväll med provsmakning av nio viner, tilltugg och mycket prat. Sammanfattningsvis håller vinerna en bra klass och de flesta ligger i bra prislägen. Vi önskar Annika och Erik all lycka med sitt nya värv. Kolla vinerna på deras hemsida,

Åsa är styrelseledamot i Munskänkarnas lokalavdelning i Languedoc. Vi är båda medlemmar och under våra två höstmånader har det arrangerats två provningar.

Skaldjur och vin – bästa matchningen!

Arrangemanget gick av stapeln i byn Mèze på ”La Mas de Cati”, en ostronodling som även driver en liten utomhusrestaurang. Här bjöds vi ostron, boulos (havssniglar) och brasoucade (varma grillade musslor) och till dessa delikatesser provade vi sex olika viner. Först ut var en Sauvignon Blanc sedan följde en Viogner, en Chardonnay, en Pic Poul, en Gewurtztraminer och sist men inte minst en Champagne.

Deltagarnas åsikter gick isär men Pic Poul och Champagne fick flest anhängare. De flesta var också överens om att ekad Chardonnay inte hör hemma bland havets godsaker.

Bästa spanska vin

Varje år utser Munskänkarnas medlemmar ”Årets bästa Vin”. 2022 gällde det att nominera spanska viner, röda, vita och sherrys. Efter nomineringen gäller det att rösta fram de bästa. Vi i Languedoc satsade på ett arrangemang där vi tillsammans provade de sex röda vinerna som gått till final. Arrangemanget gick av stapeln i Murviel les Beziers på det mysiga D´oc D´or hos Rolle och Therese. De hade precis renoverat upp en fantastiskt fin lokal som passade som handen i handsken för vinprovningar. De hade tillagat smakfulla Tapas som alla kompletterade vinerna. Under ledning av Åsa provades, jämfördes och röstade närvarande medlemmar på sin egen favorit. Givetvis var vi alla också nyfikna på kvällens gemensamma vinnare och det blev det Katalanska vinet Finca el Puig (nr 2737). Tack Rolle och Therese för att vi fick inviga er nyrenovering.

Den 24 och 25 oktober arrangerades vinmässan VINOMED i Montpellier. Vi var bland de inbjudna och det är andra året vi besöker mässan. Vi konstaterade att årets mässa var skarpt decimerad. Det var en fördel. Det mest intressanta på mässorna är s.k. masterclasser, föreläsning och vinprovning i ett. Vi hade förmånen att delta i två helt olika masterclasser. Den första handlade om viner som tillverkas utan eller med en låg alkoholhalt. Efter att föreläsaren gått igenom procedurerna i framställningen fick vi prova ett 10-tal olika alkoholfria viner. Tyvärr smakade de förfärligt. Det finns dock på marknaden hyfsade alkoholfria viner och så finns det god druvjuice och vatten.

Alkoholfritt

Den andra handlade om ”Les cepages locaux des vins de Gaillac”, lokala druvor från området Gaillac. Under föreläsningen presenterades fem olika viner på de lokala druvorna Mauzac, Loin de oeil, Duras, Braucol och Prunelart. Vinerna var kraftiga, lagringsdugliga och goda. Jösses vad det finns många druvor som vi aldrig hört talas om men som vi gärna utforskar och provsmakar. Så spännande! I övrigt är denna typ av mässa alltför stor att utforska.

Det är inte enbart vin och fest som gäller i södra Frankrike. Vi gillar att cykla, vi älskar att upptäcka nya landskap och naturområden, vi gillar att vandra i vackra omgivningar och vi älskar att bada. Denna höst har vi haft en del idrottsliga framgångar. Vi brukar spela golf på fredagar tillsammans med ett stort gäng. Då tävlas det på banan Cap Agde och denna höst har vi varsin gång varit med i det vinnande laget.

Varannan lördag spelas det Petanque i  byn Tourbe. En lördag har Åsa stått som vinnare till den fina vandringspokalen. Scandoc anordnar varje år ett mästerskap i samma sport. Detta år blev LarsPeter mästare tillsammans med lagkamraten Göran. Grattis båda två till pokaler och medaljer.

Göran och Larspeter

De senaste åren har vi renoverat fasaden och målat fönsterluckor och dörrar på vårt lilla hus. Murarbetena har Arne murare stått för medan vi själva målat. Dagen innan hemresan hade vi så besök av stadsarkitekten och en hustekniker. De skulle inspektera att allt var genomfört i enlighet med reglementet. Vårt hus ligger i det område i Pezenas som kallas Sauvegard, ett särskilt skyddat område. Här måste man hålla sig till regelverk och särskilda färger mm. Vi fick godkänt, i princip. Vi måste måla järnen på garageporten i samma blåa färg som porten och samma gäller träet runt våra fönster. Det ska vi fixa till våren!

Nu åter till vår hemresa. LarsPeter har varit mycket tveksam till vinerna från Beaujolais men det goda vinet från Chénas som Inger och Börje bjöd på fick honom på andra tankar. Åsa var mycket tänd på ett besök i Beaujolais efter att ha läst ett reportage i Munskänkarnas tidning IN Vino. Lars Peter var fortfarande något tveksam och menade att Gamaydruvan smakar för mycket av skumbanan. Han fick ge sig. Vi stannade till i den vackra vinbyn Fleurie som är en av de tio crubyarna. Här införskaffades, efter provsmakning, en flaska från varje cruby. Vi blev positivt överraskade. Vinerna var verkligen lovande så vi kommer tillbaka. Nu ska vi hem och prova.

Färden gick vidare via ett lunchstopp i Nuits saint Georg till den första övernattningen i byn Colombey-les deux-Eglises. Här hade vi hittat en 1-stjärning restaurang med tillhörande hotell (Hostellerie La Montagne). Byn var relativt oansenlig förutom ett minnesmonument av Charles De Gaulles som den 9 november 1970 dog här i byn. Till vår förvåning låg byn i Champagne i departementet Haute-Marne. Byn hyste två små champagnehus och vi besökte det ena.

Hotellrummet var utrustat med en jättebred och mycket go säng. Restaurangen var tyvärr inget vidare. Rätterna var vackert upplagda men kocken hade glömt kryddorna.  Stället rekommenderas inte!

Höstfärger i Moseldalen

Nästa dag körde vi småvägar genom ett backigt, grönt Lorrainelandskap. Vi endade upp i Bernkastel-Knus i Moseldalen. Det var hela 11 år sedan vi var i Moselområdet senast (Artikel finns på bloggen). Moselområdet visade sig i bästa höstskrud. Bergen brann i orange, rött och gult. Det var gudomligt vackert. I dalen vimlade det av husbilar och de flesta hotell var fullbelagda. Vi hittade ett mellanting mellan hotell och vandrarhem så det fick duga. Döm av vår förvåning, när vi kom hem sen kväll, dånade musiken till gästernas dans. Vi ville inte vara sämre så lördagskvällen avslutades med danser till tysk umpa-bumpa disco. Mycket trevligt. Naturligtvis köpte vi på oss Riesling innan färden gick vidare mot Travemunde och Helsingborg.