söndag 11 maj 2014

Frankrike: 5 rue des Orfevres, 34120 Pezenas

Nu var det dags för Frankrike.  Åsa slutar att arbeta nu i april. Från 1 april har vi hyrt en stor lägenhet i Pezenas i Frankrike. Fram till påsk ska Åsa avsluta, landa, festas av osv. Alltså bättre fly än illa fäkta.
Kort sagt kör jag med vår lilla fina Fiat 500 till Hamburg Altona och därifrån tar jag biltåg till Alessandria i Italien. Att åka biltåg är en upplevelse i sig med på- och avlastning. Att sedan sova 5 personer i en liggkupé är också en upplevelse. Allas snarkanden medför funderingar på om det inte vore bättre att köra hela vägen själv. Tyvärr blir jag bestulen på Altona, ja problemen tornar upp sig redan i början av färden.
Framme i Alessandria på morgonen, efter avlastning, hade jag ca 70 mil att köra till Pezenas. Vägen är mycket vacker efter Coté Azurs kust. Väl framme packar jag in våra grejor i lägenheten. Den känns stor, kall och smutsig.




Söndag morgon börjar städarbetet och efter några dagars städning är lägenheten snygg och ren. Här ska vi nog trivas.

Söndagen avbröts av lunch hos Arne Wennberg på Domaine de Brescou. Vägen dit kantas av nerklippta vinstockar som håller på att gå i Feuillasion (bladverket och knoppar bildas). Tänk vad en växt kan växa under en säsong. Vinstocken är en fantastisk växt.
Vi kollar vad som har hänt under vintern. Målningarna är klara och sitter fint på väggarna. Caven är renoverad och stora målningar pryder verkligen sin plats. 6 ha nyplantering är genomförd. Vi provsmakar delar av förra årets produktion. Nyligen har vinerna på Viogner och Chardonnay erhållit silvermedalj på den stora vinmässan Vinisud i Montpellier. Prestige Rouge 2012 fick guldmedalj! Prestigen är ett mycket bra. Jag kommer senare att kommentera Brescous nyproduktion.

Igår den 9 april fyllde jag år. Firade dagen med att färdigställa städarbetet (nu kan Åsa komma) och festade med Cambridgepåsar (gröt, soppa och jordgubbsdrink). Fy fan. Jag blev dessutom hembjuden, på vin och födelsedagsmiddag, till våra grannar Thomas och Lena Lilja. Fick många bra råd inför vårt boende. Tackade nej till måltiden men drack ett glas vatten.  Det är ett hårt liv att följa Cambridgemetoden., en vecka nu!

Dagarna har gått med städning och mina påsar. Mysigt? Jag beninner mig ju i väntans tider för nu kan Åsa komma. Nystädat och fint.  Fredagen den 11:e har hon nytt liv fest i Helsingborg för sina kvinnliga vänner. På söndagen planerar hon att köra med Volvon lastad med lämpliga ting för lägenheten.
Fy vad trött jag är när telefonen ringer och det är mitt i natten! Hör och häpna natten mellan sondag och måndag nämligen kl 02.00 ringer Åsa, hon står på gatan utanför. Ensam har hon kört 196 mil på 19 timmar utan övernattning. Häpnadsväckande. Men inte olikt på något sätt. Min tolkning är längtan efter mig. Det ni!

Första veckan ägnas åt att packa upp, möblera och att göra nödvändiga inköp. Utemöbler och växter till terrassen. Lägenheten blir hur mysig som helst, tänk vad lite överblivna saker blandar sig bra med det som redan finns på plats! En riktig höjdare! Ni som ska hälsa på, träna lite step eller trappgång!

Nu är vi hemma i Helsingborg några dagar men snart går turen åter till Frankrike.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar