onsdag 29 augusti 2012

Domaine de Brescou del 2

Lördag den 25 augusti - onsdag den 29 augusti

Nu har vi skördat i flera nätter. Plockningen som sker med maskin börjar kl 23.30. Under tiden plockningsmaskinen (Didier är chaufför) går, fortsätter vi våra förberedelser i det nystädade vineriet. Maskiner för rensning och pressning kopplas ihop med pumpar och slangar som ska pumpa druvsaften till jäsningskaren. Först ut på banan var Chardonnay som gav ca 15 000 liter. Druvsaften mäter ca 12% i sockerhalt. Vilket mäts med en Refractometer. Druvsaften ska nu hållas nerkyld i ca 10 grader till dess plockning nummer två genomförs vilket troligtvis sker i nästa vecka.
Därefter har vi skördat Viogner ca 4000 liter. Tyvärr gick plockningsmaskinen sönder så vi får plocka allt det vita i nästa vecka.



Värmen i Languedoc har medfört att druvornas sötma har ökat snabbt. Vilket medför att  skörden får snabbas upp. Nu måste vi snabbt fortsätta med att skörda resterna av de vita druvorna. Därefter är det dags för de blå druvorna Pinot Noir och Grenache. Dessa börjar också komma upp i skördbar mognadsgrad. Det kommer att bli en jobbig vecka. Vi arbetar såväl lördag som söndag. Druvorna väntar inte med sin mognadsprocess bara för att det är helg. Det gäller således att hänga i.

Nu är min första arbetsvecka tillända. En före detta administratör i praktik på vingård. Jag känner mig verkligen som lärjunge, springpojke och elev. Det gäller att sopa, spola och pressa på rätt sätt. Mina arbetskamrater tycker nog att jag är knepig. Fick konstiga blickar då jag förklarade att jag aldrig kört en traktor. "Alla kör väl traktor" (inte jag). Jag vill väldigt gärna lära mig. Här hjälper det inte att jag är duktig på arbetsrätt, konflikthantering och organisationsutveckling. Nu gäller det att spola, sopa och koppla rätt. Är dessutom trött. Nattarbete har ju inte hört till vanligheterna i mitt yrkesliv. När jag arbetade senast på natten var på St Lars i Lund och det var på tidigt 70-tal. Förresten är jag heller inte van vid kroppsarbete. Ett väldigt trevligt inslag på morgonen efter "nattens dont" är att ägaren Arne bjuder på gemensam frukost. Mycket trevligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar