torsdag 10 november 2011

Fördjupning mousserande viner


I måndags hade vi fördjupningskurs i mousserande viner. Naturligtvis handlade det mest om Champagne. Men också om Spumante, Cava, Talento och tysk sekt. Jag har ju tidigare skrivit om vår semester i Champagne. Med denna erfarenhet som bakgrund var jag övertygad om att jag var något så när insatt i denna ädla dryck samt kunde skilja denna från andra mousserande drycker. Men ack. Vid dagens blindprovning kunde jag inte ens pricka Krugs Grand Cuvée. Det var för sorgligt. Smakade också en Cremant de Bougogne vilken var förvillande lik en champagne. Det är inte lätt med blidprovningar. Smått deprimerad över detta. Träning ger färdighet så nu ska jag genast köpa en Franciacorta från Italien som är tillverkad med metodo classico och är lagrad på jästfällningen i minst 25 månader. Det ni. 
Dagens provning:
1.                      Veuve Cliequot, Champagne Brut NV                     
2.                      Ruinart, Champagne Blanc de Blanc Brut NV                     
3.                      Cloudy Bay, Pelorus Brut
4.                      Krug, Champagne Grande Cuvée Brut NV
6.                      Julià & Navinès, Cava Brut
7.                      Vincent Dureuil-Janthial, Crémant de Bourgogne Brut
8.                      Weingut Kirsten, Riesling Brut Mosel 2008
                     
Vid hemkosten blev jag bjuden till Grand Hotell i Helsingborg av vännerna Alek och Anders. Numer kan man smaka deras Dolina Barrique på Grand.Grattis får man säga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar