lördag 13 oktober 2012

Domaine de Brescou - del 4


Del 4 måndag den 17 september - söndag den 7 oktober

Jag har nu sedan en tid varit tillbaka på vingården Domaine de Brescou efter en underbar resa i Dourodalen (se särskilt referat). Under min frånvaro hade mina kamrater skördat Merlot, Syrah och Grenache.

Jäsningsprocessen är i full gång och det är ganska hektiskt i vineriet. Vi kollar densitet och temperatur kontinuerligt.
Debourbage ska göras (bottensatsen tas bort). Den så kallade "bourben" hämtas och destilleras till industrisprit.
Remontage (ompumpning av vinet) görs i flera fall två gånger om dagen. Dels via luft och dels utan luft.
Delestage (som remontage men via luftning i annat kärl).
Decuvage (pressning av druvresterna) varvid man får ut sk pressvin som säljs som bulkvin.
 
Inför tillverkningen av mitt favoritvin AOP-vinet Chateau de Brescou jäses Grenache i fyra öppna 500 litersfat. Samma metod ska användas med de handplockade druvorna för att bl.a jämföra kvaliteten. Dessa blandas sedan med Carginan och Syrah. Denna blandning blir sedan ett förträffligt vin.

Söndagen (23/9) var det dags för handplockning. Vi fick hjälp av en vinklubb från Stockholm samt ytterligare några personer (totalt 22 personer). Vi plockade in alles 4 ton Grenache. Druvorna står nu och macereras i de fyra öppna ekfaten. Det ska bli spännande att se om det föreligger någon skillnad mellan de två metoderna.
Efter genomfört plockningsarbete bjöd Lennart och Birgitta Hübsch på gemensam lunch och till denna drack vi goda viner från gården. Mycket trevligt.
Birgitta o Lennart Hübsch


Nu har vi också skördat alla fina cabernetdruvor och vi provar en ny metod för maceration. Metoden heter "piegage" och innebär att cuveen remonteras genom att  "druvskorpan" trycks ned med en slags grep och med handkraft. Detta ska ske till dess "skorpan" är så hård att det inte går att tränga igenom och då är vinet färdigt för decuvage. Tyvärr blev övningen för svårhanterad så vi fick återgå till vanlig remontage.

Fredagen den 28/9 var de sista druvorna inne i vineriet och årets skörd var avslutad. De sista druvorna vi skördade var Carginan. Dessa ger ett mycket gott vin med rustik smak, helt i min smak. Nu återstår enbart det fortsatta arbetet inne i vineriet.

I november börjar åter arbetet på vinfälten. Marken mellan vinraderna ska harvas (eller vad det nu heter), stockarna ska klippas och i vissa fall ska nyplantering etableras. Det är nu som det tunga arbetet börjar inför 2013 års skörd och är helt avgörande för vinets framtida kvalité.

I mina uppgifter har även i viss mån ingått att ibland presentera och sälja vinerna till svenska turister. Häromdagen hade Christoph och jag dessutom en provning för ett gäng franska vinälskare. Det var inte lätt men med gemensamma krafter gick det bra och vi lyckades sälja en hel del.

Jag har tidigare nämnt att vingårdsägaren Arne anordnat gemensam frukost alternativt  lunch efter genomförd skörd. Detta har varit ett mycket trevligt inslag i arbetet och har uppskattas av medarbetarna. Jag har dock inte tidigare nämnt att Arne även vid dessa tillfällen bjudit på gott vin. Vad sägs om:




Fixin, Les Clos, 1996
Chateau Tertre Daugay, 2001
Les Greffieres, Herimitage,1996
Les Meysonniers, Crozes Herimitage, 1996, M Champoutier
Mont-Saint-Denis, 1998
Chambolle-Musigny, 1998

 Jag har under denna sista period även haft några lediga dagar och då har jag passat på att besöka den helt fantastiska katarfästningen Carcasonne. Måste förresten läsa mer om katarerna som fått utstå så mycket elände av den katolska kyrkan.

Min praktik är över för i år. Jag vill därför tacka Domaine de Brescous ägare Arne Wennberg för att han så välvilligt lät mig vara praktikant på hans vingård. Vistelsen har varit full av nya lärdomar och upplevelser. Förutom själva praktiken vill jag också tacka för alla de trevliga diskussioner vi haft de kvällar, vi ätit tillsammans, i den härliga franska skymningen. Jag har dessutom fått träna upp mina färdigheter i att öppna ostron samt fått nya gastronomiska erfarenheter som lammnjurar, korv gjord på åsna, tjur och anka, rousses och bläckfiskarmar.

Jag vill naturligtvis också tacka mina arbetskamrater Christoph, Didier och Steve som så tålmodigt stått ut med mig när jag inte alltid förstått hur arbetsuppgifterna skall utföras. Men det har trots allt fungerat bra. Nästa år kommer jag troligtvis tillbaka till Domaine de Brescou för fortsatt praktik under skörden 2013.

Vad gäller vinerna lämnar jag gärna tips och de rekommenderas starkt. De kan köpas via:
www: x-wine.se
www:bottleshop.dk
Systembolagets beställnigssortiment




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar