torsdag 26 juli 2012

Vin och cykelresa del 1 - Tyskland


Rheingau - Tisdag den 26 juni. 
Min första dag i Rheingau. Natten har varit relativt bra i mitt nyinköpta 2-manstält. 399:- på Biltema. Campingplatsen har ett utmärkt läge mycket nära Rüdesheim och nära Rhen. Rüdesheim är en mycket målerisk stad och är tillsammans med Geisenheim centrum för Rheingaus vindistrikt.


Jag tar min cykel och letar rätt på Weingut Leitz. Det blev en utmärkt provning med Jenny. Vi gick igenom så gott som hela Leitz produktion.

Vi började med;
Rheinguer Riesling
Ein, Zwei Dry. - en utmärkt Riesling
Rüdesheimer Riesling
Rüdesheimer "Magic Mountain" - en fantastisk god torr Riesling. Fruktig med god syra. Den köper jag.

Weine aus unseren  bestens lagen
Rüdesheimer Berg Kaisersteinfelds
Rüdesheimer Berg Roseneck
Rüdesheimer Berg Rottland
Rüderheimer Berg Schlossberg (slutsåld)

Det märks verkligen att Weingut Johannes Leitz blivit utnämnd till 2011 års vinmakare i Tyskland. Han har gjort mycket eleganta, avstämda Rieslingviner.


Provning två ägde rum hos Georg Breuer.
Vingården startades 1880 och ägs av familjen Breuer sedan början av 1900-talet. Idag drivs gården av Georg Breuers sondotter. Theresa Breuer. Vinmakaren heter Herman Schmoranz. Odlingsarealen är 33 ha. Breuer är medlem i vinsällskapet Die Gueter ett vinodlarsällskap med 9 framstående odlare från olika distrikt i Tyskland.

Till provningen:
Village Riesling
2009, 2010 Estate Rudesheim
Friska, fuktiga, mineraliteten gör sig gällande.

2009, 2010 Estate Rauenthal
Friska med mycket citrus.

2009, 2010 Terra Montosa
En blandning av druvor från de bästa lägena. Här är Rieslingen som bäst. Hög syra. Frukt och välbalanserad. Lagras med fördel några år. Mycket bra. Blev ett litet inköp.
Grand Cru
2009 Berg Roseneck
2009 Berg Rottland
2010 Schlossberg. Varje år utformas etiketten av en ny konstnär
2009 Nonnenberg
Kort sagt ljuvliga viner. Samvetet hindrade mig att köpa på mig ytterligare. Det fick räcka med 2 flaskor Terra Montosa.

Det var första dagen på min vinresa. Två mycket bra och generösa provningar. Hur ska detta sluta? Kvällen avslutades med wienersnitzel och bier. I morgon får det bli motion.

Onsdag den 27 juni.

Idag är det dags för cykeltur. Naturligtvis kombinerad med vingårdsbesök. Dagen skulle ägnas åt de stora drakarna. Turen började med några kilometers uppförsbacke till Johannisberg och ett besök på Schloss Johannisberg. Ett fantastiskt slott med en bedårande utsikt över Rhen och Geisenheim. Jag lyckades olovandes ta mig ner i den stora vinkällaren med mängder av fat på drygt 1000 liter per styck. Blev efter en stund utslängd.
I slottets vinbutik såldes förutom slottets egna viner Weingut GH.von Mumms viner. (undra om han är släkt med champagne Mumm). Förklaringen var att Mumm har drivit slottet sedan 1811.






Vidare på cykeln till Kloster Erbach. Mycket snyggt och välhållet kloster med mängder av viner i butiken. En rundvandring rekommenderas. Jag var tyvärr alltför svettig för den sortens rundvandring. Ett inköp gjordes av en flaska Riesling.





Nu var det dags att tänka på returen. Kunde inte låta bli att besöka Schloss Vollrads när jag ändå körde förbi. Vackert slott men blev snorkigt bemött. Jag kanske inte framstod som en potentiell köpare när jag var iklädd cykelhjälm och cykelbyxor.

Cyklade åter igen genom Johannisberg. Så här på slutet av dagens cykeltur skulle det passa med lite Riesling. Ett besök hos Prinz von Hessen skulle därför passa bra. En trevlig dam presenterade vinerna och vi provade tillsammans stora delar av deras sortiment.
Jag fastnade särskilt för deras Riesling Dachsfilet 2910. Ett mycket fuktigt och friskt vin. Ville köpa men Luther som satt på min axel hindrade mig. På Systembolaget finns ett lådvin från Prinz von Hessen.

Hemma igen (alltså vid tältet). Trött i benen och ont i rumpan. Det ska bli skönt med en dusch och sedan Spanien - Portugal i fotbolls-EM.


Torsdag den 28 juni

Spanien vann på straffsparkar. Mörkret hade lagt sig totalt på cykelbanan från restaurangen där fotbollen visades. Kolmörkt men jag hittade hem.
Idag torsdag och cykelfärden riktades mot staden Lorch men framförallt till byn Assmanhussen och den lilla grannbyn Aulhausen. Vägen dit kantades av områdets bästa vintegar. Alla med Berg före namnet. Tex Berg Rottenland. Ruiner på båda sidor om floden. Assmanhussen är den by där man sedan många år tillbaka gjort Tysklands bästa röda viner. Överallt odlar man Spätburgunder. Marken lär vara särskilt lämpad för Pinot Noir.
 

Efter att ha cyklat till den lilla grannbyn Aulhausen. Brant uppför. Blev jag totalt utpumpad varför jag inte vågade  prova vinläckerheterna. Även ett litet smakprov hade medfört svårigheter för den fortsatta cykelturen. Det blev mineralvatten.

Vidare mot Lorch. Staden där bilfärjorna korsar Rhen men det var inget för mig. Kanske var jag för trött. Åter till Assmanhussen för en sen lunch och sedan vidare till tältet. Ikväll blir det samma ställe som igår för Tyskland-Italien.

Pfalz
Fredag den 29 juni

Färja från Rüdesheim till Bingen som ligger på andra sidan Rhen. Här finns inga broar inte. Tanken var att nästa vindistrikt skulle vara Nahe och ett besök hos Martin Tesch. Tyvärr körde jag vilse och fick därför skippa Martin som en av de nya spännande odlarna i Tyskland. Förövrigt verkar naturen i Nahe inte vara lika kuperad som i Rheingau.

Målet för dagen var Pfalz. Till slut hittade jag fram till en rekommenderad vinodlare i byn Weyher. Jag blev med mina rekommendationer väl omhändertagen och fick en mycket trevlig provning hos Weingut Nobert Brecht. Provade flera Riesling, Rivaner, Silvaner, Merlot, Spätburgunder. Dornfeder och den för mig okända druvan Auxerrois. Det verkar som odlarna överlag provar olika sorters druvor och både vitt och rött. Vinerna var så där och jag köpte några flaskor av ren artighet. Man kan genast konstatera att prisbilden är betydligt lägre än i Rheingau.
 
Min nya campingplats ligger i Sankt Martin och har en liten restaurang som jag i dag bevistat. Av misstag beställde jag en Weinscholle i tron att det var en vinkaraff men det visade sig att det var ett stort glas med vin som blandades med mineralvatten. Läskande men inte vad jag tänkt mig. Påminner mig om Serbien och deras Spritze.

Lördag den 30 juni

Cykeln är redo. Han och jag. Vi tar oss från Sankt Martin som är en mycket trevlig vinby. Vägen går genom byarna Meikaramer, Diedesfeld, huvudorten Neustadt, Gimmeldingen, av odlare som bjuder ut sina viner för provning. Varför då Fors. Jo, här finns de bästa vinmarkerna i Pfalz. Sträckan till Fors är drygt 20 km men det är lätt att köra vilse bland vinraderna. Det är mycket cykelvänligt och inte alltför många krävande backar. Det är mycket trevligt att köra omkring bland vinraderna på asfalterade leder.

 Efter ha kört igen toppodlingarna Jesuitengarten, Kirchenstuck och Freudenstuck (de bästa lägena i Pfaltz) stannade jag på Forster Winzerverein för en liten provning. Då jag var svettig och var mest sugen på vatten offrade jag mig för företagets två bästa viner.
Forster Johannisgarten 2011, Riesling trocken. Ett utmärkt vin med balanserad syra fina friska frukter. Ett vin i min smak. Pris 6,90 euro.
Forster Kirchenstuck Riesling kabinett 2011 "Die beste lage det Pfalz" . Säljs i 500 cl flaskor. För 6,95 euro. Liknar vinet ovan men är lite rundare. Tyvärr kan jag inte ta med några flaskor i ryggsäcken.
 
Slutsatsen av min tyska resa är att i Rheingau provade jag de bästa vinerna. Leitz är en topproducent. Naturen var brantare. Det kanske var därför att vinerna var betydligt dyrare än i Pfalz. Tyvärr blev det inte mycket med Nahe för min del men naturen verkade förhållandevis platt.

Vinodlarna i Pfalz verkar ha en stor exprimentlusta. Här odlas såväl Portugiser som Merlo och Auxerrois. De var inte lika uppknutna kring Riesling som odlarna var i Rheingau. Naturen i Pfaltz var backig men inte alls på samma sätt som Rheingau.

En semesterresa till Pfalz känns inte helt fel eftersom allt verkar lite rundare. Då menar jag såväl viner som natur.
I morgon blir det Alsace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar