torsdag 23 augusti 2012

Domaine de Brescou


Måndag den 20 augusti

På vägen till Kastrup hämtade Åsa och jag upp en låda Sicilanska viner hos Carlo Merolli. Lådan innehöll Etna-viner och ett spännande sött vin från den lilla grannön till Sicilien Vulcano. Ska bli trevligt att smaka när jag kommer hem (om det nu finns kvar).

Landade i Barcelona sent igår kväll. Tog lång tid innan jag fick min hyrbil. Fick vänta på en shuffle bus. Klockan var väl sisådär 01.00 då jag nattade mig på en parkeringsplats ca 5-6 mil söder om Bezier. Kom fram till vingården tidigt på morgonen. Tämligen trött. Men ingen rast och vila här inte.

Arne och Rada Wennberg ägarna till Domainde de Brescou välkomnade mig och efter en kort stund avhölls möte med personalen (Christophe, Didier, Steve och jag) angående planering inför årets skörd. Planen innebär att de vita druvorna ska börja skördas på natten mellan onsdag och torsdag. Först i tur står Chardonnay och Viogner. De ska skördas i två omgångar. Omgång ett hålls nerkyld till dess omgång två är plockad(ca en vecka senare). Därefter sätts de samman allt för att optimera såväl frukt som fräschör.


Men först ska vi rengöra alla jäsningstankarna. Denna uppgift tillfaller Steve och mig. Påminner mig lite om sommarjobben på Falken och ysteriet på Falkenbergs mejeri. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt eftersom båda handlar ju om livsmedelsindustri. Ingen av personalen talar engelska och jag talar inte franska. Steve och jag har lite kommunikationsproblem men jobbet blir dock utfört.

Dagens reflektion blir att tänka på alla de invandrare och flyktingar som kommer från främmande land. Jag gör ju detta helt frivilligt och inte som många som tvingats fly från sina hemtrakter. Tex de personer som kommer från Afrika och hamnar i snörika Hemsedal  där Gina (sonen Rasmus sambo) arbetar. Det är en oerhörd förmån att få pröva på något helt nytt och på eget initiativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar